Bláznivý svět ICO

V současné době panuje obrovské nadšení do ICO, ale zdá se, že investoři mají tak trochu klapky na očích a nechtějí vidět odvrácenou stranu mince. Následující článek redaktora Crypto Coin News je osobním názorem člověka, který o kryptoměnách píše…

Myslím, že vybrat vhodnější čas na neexpertní analýzu ICO šlo jen stěží. ICO jedou jako po másle a zdá se, že trh jim přisuzuje nepoměrně vyšší hodnotu, než by skutečně mít měly. Například EOS vybral během roka na ICO asi čtyři miliardy dolarů a zvýšil tak počet těch ICO, které se přes magickou miliardovou hranici dostaly. To vše bez stabilního produktu a široce podporované testovací sítě.

První otázka, která by měla zcela jistě zaznít je: Jak chtějí tyto projekty dosahovat zisku?

Pokud si myslíte, že je normální zisk alespoň ze začátku nemít, například při pohledu na chronicky ztrátové společnosti s vysokou cenou akcií, jako je Uber, nebo Tesla, pak se zamyslete znovu. Tento způsob upisování kapitálu může vést cestou destrukce k nesmyslným projektům a zneužitým investicím.

Nesoulad mezi technologií a cenou

Nedokážu si vybavit žádný trh v oblasti technologií, kde cena odpovídá technologické využitelnosti. Mohu zde uvést mnoho případů mimo internetovou bublinu: Tesla, Uber, 3D tisk, nebo rozruch kolem umělé inteligence. Faktem zůstává, že mezi cenou akcií a využitelností podkladových technologií je velký nepoměr hlavně díky spekulaci. Ta ovšem ovlivňuje všechny trhy, dokonce i ty tradiční. Nechci se soustředit na to, že přisuzovaná hodnota technologií není vždy odpovídající, ale spíše na obří částky, které proudí do kryptoměnových projektů. Pokud zvažujete investici, pak zásadní otázka musí nevyhnutelně znít:

„Má tento projekt šanci dosáhnout pozitivního ROI?“ (ROI-Return on investment, návratnost investice, pozn.překl.)

Ať už jde o jakýkoli projekt, tato otázka je pro investora vždy zcela klíčová. Investor se neptá, kolik tíživých světových problémů dokáže daná technologie vyřešit. To je jen vedlejší produkt investice do projektu.

První, na co se investor musí ptát, je proč daný projekt potřebuje zrovna danou částku. Jak tyto peníze využije? Co si za své peníze kupuji a jaká jsou rizika? Kolik riskují zakladatelé projektu a vývojový tým? Dostávám za své riziko spravedlivou odměnu?

Když projekty jako BitClave a Cardano získaly miliony dolarů, i když jsem do nich investoval, vždy mě zajímalo, jestli mohou dosáhnout pozitivního ROI. Trh je zatím velmi mladý a investoři tedy investují do nápadu a do lidí kolem něj. Většina neřeší dlouhodobou udržitelnost a návratnost.

Proč?

Prostě proto, že většina investorů bude prodávat ihned poté, co je jejich mince zalistována na některé z velkých burz. To je důvod, proč extrémně velké procento investorů, říkejme raději „spekulantů“, neřeší kvalitu týmu, produktu, plány ani hodnoty dané společnosti. Pokud mi nevěříte, podívejte se třeba na coinmarketcap.com. Uvidíte, co se stane, jakmile se produkt dostane na velké burzy. Následující obrázek napoví:

Většinou se odehraje schéma „pump and dump“, tedy při zprávách o zalistování dojde k přílivu spekulativního kapitálu a zanedlouho k propadu, jak spekulanti vybírají své zisky. To znamená, že tito investoři jen zneužili výhody brzkého vstupu do investice. Je na tom něco špatného? Snad jen to, že dlouhodobí investoři, kteří projektu věří, budou potřebovat opravdu pevné nervy, aby investici dlouhodobě drželi. A dost z nich se spálí. Proč? Na to si musíme trochu rozebrat anatomii ICO.

Důvodem mé investice je vždy očekávání středně až dlouhodobých zisků. Musím se tedy zajímat o to, kolik peněz daná společnost potřebuje, jaký má produkt a strategii, kdo projekt vede a jak dobrý má tým, jak plánují získané peníze investovat. Existuje mnoho kritérií, podle kterých se může investor rozhodovat, toto jsou ta moje.

Stejně jako v přírodě, i v ekonomice jde o přežití nejsilnějších. Využívá společnost své mince správně? Jak společnost prezentuje deklarované hodnoty? Postupují podle zveřejněného plánu? Jak motivují uživatele, aby používali nativní měnu ICO? Potřebuje daný projekt skutečně blockchain?

Cílem je určit, zda daný projekt blockchain skutečně potřebuje, nebo ne. To zjistíte, když se budete pídit po tom, jestli projekt používá tokeny k odměňování svých uživatelů a jestli je konečným cílem projektu decentralizace.

Nesoulad mezi užitnou hodnotou tokenů a odměňováním uživatelů

Pro mě je nejdůležitější vlastností tokenů, aby byly použitelné ke konkrétním účelům. Není důvod využívat blockchain, pokud chcete jen skladovat data na více lokacích naráz. Každý token, nebo mince, se musí používat k jednomu ze dvou účelů:

1) Uživatel potřebuje token, aby mohl užívat naše služby, nebo kupovat naše výrobky.

2) Uživatel dostává tokeny za užívání našich výrobků, nebo služeb.

Klíčový je rozdíl mezi správou a infrastrukturou. Existují projekty, které mají skvělou infrastrukturu (API, platformu…), ale nepotřebují nativní měnu. Není třeba decentralizovat infrastrukturu vašeho projektu, abyste dokázali distribuovat odměny svým uživatelům. Toho docílíte správnou správou vašeho byznysu a správnými pobídkami pro uživatele. Pokud projekt dobře spravujete, stačí ERC20 tokeny na blockchainu Etherea.

Pokud vám váš uvažovaný projekt jako uživateli nebude vyplácet tokeny, pak na něj rovnou zapomeňte. Existují sice výjimky, jako je Ethereum, IOTA, Cardano atd., kde dostáváte odměny za držbu tokenů, ale jde o protokol, na kterém projekt jede, ne o samotný projekt. Tyto protokoly mají sice ještě svoje mouchy, ale pořád našly způsob, jak donutit uživatele k držbě tokenů. To je velká výhra a další projekty by se jí měly inspirovat. Nedělejte ICO, pokud vaše tokeny nenabídnou nic nového, jako třeba decentralizované řízení, či infrastrukturu. To je ta zásadní věc.

Nesoulad mezi vývojem a marketingem

Toto je můj oblíbený bod, protože díky tomu dostávají projekty ICO daleko více peněz, než potřebují. Ano, řekl jsem to. Úzkým hrdlem je v současnosti vývoj produktu a rozhraní, nikoli marketing a propagace. Důvod je více, než zřejmý: Když nemáte fungující produkt, nepotřebujete čeřit vlny a hledat uživatele. V této fázi musíte zajistit hlavně to, aby váš bomba produkt skutečně fungoval!

Peníze při současné náladě na trzích dostanete snadno, hlavně díky decentralizované povaze takových projektů, ale začínající společnosti pak mají tendenci zacházet s tímto kapitálem nezodpovědně. Jen si vzpomeňte na množství bombastických společenských událostí a peníze vynaložené na PR a marketing. Na druhé straně vývoj pracuje do úmoru a musí prodlužovat termíny, aby dostál obrovským nárokům uživatelů, za které může právě předčasná propagace.

Pokud namítnete, že nejdůležitější je uživatelská základna, pak si vzpomeňte, co jsme psali o těžce nabytých penězích uživatelů. Zakladatelé, ředitelé a manažeři daného ICO by si to měli uvědomit. Nemyslím, že je v pořádku utrácet statisíce dolarů týdně za marketingové kampaně. Není v pořádku slepě platit to, co si platí ostatní. Všichni chceme vydělávat, to chápu. Musíme si ale uvědomit, že decentralizace znamená absenci klasických korporátních keců a pouček. Pokud do startupu investujete vlastní peníze, žádejte za ně skutečnou hodnotu. Ujistěte se, že vaše peníze nepůjdou lidem, kteří je vyhází za marketing. Tlačte organizátory ICO do toho, aby peníze šly do vývoje produktu a ne do společenských událostí, které vypadají líbivě v tisku. Chápu, že je to ta těžší cesta, ale zároveň dává ICO vyšší šance na postupný nárůst hodnoty, jak se projekt bude stávat známějším. Na druhou stranu když nemáte dobrý produkt, pak půjde cena dolů hned, jak dojdou peníze na marketing.

Žádejte transparentnost, chtějte vědět, kam peníze jdou, jaké jsou obchodní výdaje. Projekt, který vybere miliony dolarů, se svým investorům má zodpovídat. I když nemáte papírovou smlouvu, stále je zde ještě morální rovina a obchodní zvyklosti.

Decentralizace znamená, že vše plyne pomaleji, a je to tak v pořádku. Než si společnosti zvyknou efektivně utrácet částky, na které nejsou zvyklé, bude to chvíli trvat.

Donedávna jsem se na ICO díval hodně pozitivně, ale pak jsem se do tématu ponořil hlouběji, setkal se s manažery a poradci přes ICO, našel sazby za propagaci ICO u hlavních agentur. Díky tomu jsem zjistil, že takové agentury se pohybují v zajetých kolejích, které ovšem fungují pro jiné druhy byznysu. Decentralizované platformy potřebují daleko jiný přístup než prodej pracích prášků.

A moje rada? Zapomeňte na recenzenty na Youtube, specializované stránky na recenze ICO, expertní poradce a kanály na Telegramu. Myslete hlavou.

„99% ICO jsou šméčka“.

Recenze bývají často zaplacené marketingem, stránky zabývající se ICO chtějí obrovské částky za zalistování vašeho produktu a dávají přednost těm, které platí více. Nezáleží jim přitom na kvalitě produktu a jeho myšlence. Důležitější je pro ně předplatné v BTC, nebo ETH, než udělat nějakou skutečnou práci. V současné situaci by hodně pomohly skutečné recenze a férové testy influencerů, což však nemůže konkurovat zaplaceným nabídkám.

Bublina splaskne, ale dobré projekty zůstanou

V této chvíli už to přeci musí být jasné. Ta zásadní otázka, kterou si musíte položit je, které projekty to budou, protože já v tom příliš jasno nemám. Mnoho inteligentních lidí tvrdí, že se jednou objeví aplikace, která vám pomůže v rozhodování. Ale budete takové aplikaci moci věřit?

Potřebujeme stále lepší peněženky. Takové, které budou umět propojit množství blockchainů. Ano, vím, že již takové peněženky existují. Problém je identifikovat, které z nich přežijí zkoušku času.

Adopce kryptoměn možná nenastala v širším měřítku nikoli proto, že lidé nemohou digitální měny snadno utrácet, ale proto, že je nemohou snadno získávat a držet. Jistě, uživatelské rozhraní a pohodlnost jsou důležité, ale zdá se, že se pohybujeme v kruhu. Pokud nemáte způsob, jak rozdělovat tokeny uživatelům jako odměnu za používání vaší sítě, pak není důvod tyto tokeny používat.

Moci utrácet tokeny je nanic, pokud je nemůžu vydělávat.

Zásadní pro vás tedy bude, abyste se nesoustředili jen na vlastní protokol dané mince, ale na takové projekty, které vyplácí mince/tokeny za aktivitu v síti a její používání. Na vlastním způsobu nezáleží – můžete být těžař, uživatel, nebo dlouhodobý držitel (tj. HODLer).

Projekty jako Steemit, Bitclave, Neo, nebo Status, které vás motivují k používání sítě, jsou velmi dobré příklady. Každý uživatel, který se do sítě připojí, bude odměňován za její užívání.

Když obohatíte síť, síť na oplátku obohatí vás

Toto je pro mě skutečným významem decentralizace – soutěž a spolupráce kráčí ruku v ruce. Není to jen o vašich vlastních ziscích, ale také o tom, aby získala celá síť tím, že přispějete k jejímu růstu a zlepšování. Ekosystém digitálních měn změní způsob, jak přemýšlíme o distribuci dat, informací a dokonce času. Naše pozornost bude novou ropou civilizace, protože nyní už známe způsob, jak na ní vydělat.

Nepřestávejte investovat do ICO proto, že se objevily podvody, nebo proto, že je to příliš riskantní. Je to jediný způsob, jak posouvat celý ekosystém kryptoměn kupředu. Jen nad tím více přemýšlejte a investujte do projektů, které budou vzkvétat díky odměňování uživatelů. Taková ICO si vybírejte, a nebojte se jim svěřit své peníze.

Neztrácejte víru v trh a nechte ho dozrát. Některé projekty se nakonec proderou na denní světlo a budou dlouhodobě úspěšné. Otázka zní: Budete do nich mít zainvestováno?

Související

PŘIDEJTE SE DO DISKUZE